Saturday, November 21, 2009

TUGASAN 4:Aktiviti 9

KAEDAH SIMULASI BAGI MATAPELAJARAN MATEMATIK DAN KEMAHIRAN HIDUP

MATLAMAT KAJIAN
  • Melalui kaedah simulasi ini dapat memberikan pelajar pengalaman sebenar bagi membolehkan mereka mengaplikasi dalam kehidupan seharian.

OBJEKTIF KAJIAN
  • Menarik minat pelajar untuk mempelajari matapelajaran matematik dan kemahiran hidup.
  • Meningkatkan kefahaman pelajar dalam matapelajaran.

PERSOALAN KAJIAN

  • Adakah penggunaan kaedah simulasi boleh menarik minat pelajar dalam matapelajaran?
  • Adakah penggunaan kaedah simulasi sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi matapelajaran?

Friday, November 20, 2009

TUGASAN 4: Aktiviti 8

CADANGAN-CADANGAN UNTUK MENGATASI KELEMAHAN
Pendapat individu
  • Memberikan pendedahan dan pengalaman berdasarkan situasi sebenar kepada pelajar dengan pelbagai kaedah mengikut kesesuaian tajuk.
Pendapat rakan sepasukan
  • Guru perlulah lebih kreatif dan sensitif dalam pengajaran dalam mempelbagaikan aktiviti.

Pendapat kumpulan lain

  • Memberi peluang kepada pelajar untuk melibatkan diri di dalam kelas dengan mengadakan aktiviti-aktiviti tertentu.

Literature Review

  • Teacher must be sensitive to the needs of their students and dedicated themselves to the improvement of student learning as their primary professional objective (NCTM, 1980).

TUGASAN 4: Aktiviti 7

KELEMAHAN
Pendapat individu
  • Pelajar tidak terdedah kepada pengalaman sebenar tentang isi pengajaran.
  • Oleh sebab itu,pelajar tidak dapat mengaplikasikan dalam situasi sebenar

Pendapat rakan sepasukan

  • Pelajar hanya dapat memberi fokus hanya 20 minit pertama sesi pembelajaran sekiranya tiada aktiviti yang dilakukan
  • Pelajar tidak aktif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran

Pendapat kumpulan lain

  • Pelajar berasa bosan berada di kelas apabila pembelajaran hanya berpusatkan guru

Literature Review

  • Setiap pendidik mestilah bertanggungjawab untuk memiliki dan mengekalkan keterampilan (competency) dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira keperluan dan tahap pencapaian para pelajar (NCTM , 1980)

TUGASAN 4:Aktiviti 6

KEKUATAN

Pendapat individu

  • Pelajar akan memberikan perhatian dan tumpuan sepenuhnya kepada sesuatu yang jelas dapat dilihat secara langsung.
  • Membolehkan pelajar memahami dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian
  • Pelajar akan dapat bertindak secara spontan dengan pengalaman yang ada apabila berhadapan dengan situasi tertentu

Pendapat rakan sepasukan

  • Dapat meningkatkan daya kefahaman pelajar dan menjana pemikiran lebih kreatif.
  • Pelajar lebih memahami apabila diberikan pengalaman sebenar secara langsung
Pendapat rakan-rakan
  • Pelajar dapat mengalami dengan sendiri situasi tersebut. Malahan sebarang kemusykilan atau ketidak fahaman, pelajar dapat bertanya terus pada guru.
  • Pelajar dapat aplikasikan sendiri di rumah. Bukan sekadar belajar di sekolah dan di atas buku semata-mata.

Literature Review

  • Menurut Tg.Zawawi,1997a , kemahiran mengira yang melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang tinggi ianya memerlukan kefahaman sesuatu konsep dengan tepat da menyeluruh.

Thursday, November 19, 2009

TUGASAN 1 & TUGASAN 4: Aktiviti 5

Mengapa guru novis atau guru berpengalaman perlu melakukan kajian tindakan??

Guru novis perlu melakukan kajian tindakan dalam bilik darjah untuk menambahkan pengetahuan dan melakukan penambahbaikan terhadap sesuatu amalan. Kajian tindakan juga merupakan satu proses pengembangan profesion keguruan itu sendiri dalam meningkatkan kualiti P&P.Manakala melalui kajian tindakan, guru berpengalaman boleh mengemukakan kaedah-kaedah atau teori-teori baru berdasarkan pengalaman dan amalan yang dilakukan di dalam bilik darjah. Kaedah-kaedah serta teori-teori ini boleh dijadikan panduan oleh guru novis.

TUGASAN 4: Aktiviti 4

Tajuk Mini Kajian : KAEDAH SIMULASI BAGI MATAPELAJARAN MATEMATIK DAN KEMAHIRAN HIDUP

Peserta Kajian

  • pelajar yang mengambil matematik dan kemahiran hidup yang diajar oleh guru yang sama.

Setting kajian

  • di dalam bilik darjah dan kawasan sekitar sekolah

TUGASAN 3 : Aktiviti 3

Kajian Tindakan Senior (Pertama)

Meningkatkan penguasaan bacaan al-Quran dikalangan pelajar tingkatan 1 dan 2 Sekolah Methodist Laki-laki Kuala Lumpur dengan menggunakan kaedah Talaqqi dan Musyafahah
Kesesuaian tajuk dengan maksud Kajian Tindakan
  • Tajuk di atas sesuai dengan maksud kajian tindakan kerana, maksud kajian tindakan itu sendiri menyatakan satu kajian yang dijalankan bertujuan untuk penambahbaikan kepada amalan yang sedia ada. Perkataan "Meningkatkan" itu selari dengan penambahbaikan kepada amalan.

Meningkatkan keberkesanan pengajaran Pendidikan Islam dengan menggunakan kaedah perbincangan dan aktiviti kerja kumpulan dalam pembelajaran Sirah Nabawiyyah dan Tamadun Islam

Kesuaian tajuk dengan maksud Kajian Tindakan

  • Tajuk di atas tidak sesuai dengan maksud kajian tindakan kerana kajian tindakan tidak boleh mendakwa keberkesanan kajian yang dilakukan. Untuk melihat keberkesanan, kita memerlukan banyak sampel yang berlainan. Keberkesanan dapat dilihat apabila kajian yang telah lengkap di uji pada sampel yang lain. Oleh itu, dalam kajian tindakan, kita tidak dapt melihat keberkesanan kajian yang dijalankan.

Friday, November 13, 2009

TUGASAN 2: Aktiviti 2

JURNAL 1

An Action Research: The Effect of Computer-Based Mathematics on Problem Solving.

Kajian ini adalah untuk menguji kesan dari 'pembelajaran matematik menggunakan komputer' dalam penyelesaian masalah dan tingkah laku pelajar. Program EDUTEST digunakan dalam kajian pembelajaran matematik menggunakan komputer ini. Program komputer Edutest memfokuskan pada strategi penyelesaian masalah, geometry, pengukuran dan kebarangkalian. Dalam kajian, pelajar akan belajar sendiri dengan berpandukan pada garis panduan komputer.Dalam kajian ini, ujian awal dan ujian akhir diberikan oleh guru untuk mengukur tahap pencapaian pelajar.

JURNAL 2

Tajuk :A case study of engaging primary school students in learning science by using ActiveWorlds

Kajian ini mengkaji penglibatan pelajar sekolah rendah menggunakan ‘Active World’ iaitu pembelajaran secara tayangan video 3Ddalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kefahaman pelajar dalam topik planet

  • Focus kepada pelajar yang menmpunyai markah rendah dalam sains
  • 10 orang pelajar sekolah rendah (4 lelaki dan 6 perempuan)dari 5 kelas yang berasingan
  • Umur pelajar majoritinya 11 tahun
  • Kajian dilakukan di dalam makmal komputer
  • Memberikan tugasan kepada sampel untuk dilakukan secara individu
  • Tugasan yang diberikan mempunyai 8 sesi dan setiap sesi adalah 2 jam
  • Kajian ini dilakukan pada waktu cuti sekolah
  • Sampel diminta untuk membuat 9 buah planet diangkasa(3D)dengan memberikan penerangan yang tepat menggunakan ‘active world’

JURNAL 3

Tajuk : Minute Math: An action research study of student self-assessment.

Kajian ini mengengkaji penilain kendiri pelajar terhadap matapelajaran matematik (focus pada sifir)

  • Projek"minute math" yang digunakan oleh pengkaji adalah untuk meningkatkan tahap pemahaman pelajar tentang matapelajaran matematik dan bukan sekadar menghafal sifir sahaja(focus pada sifit)
  • Memberikan soalan sifir (100 soalan) yang memerlukan pelajar menjawab selama 5 minit sahaja
  • Ujian ini dijalankan 1 kali seminggu selama 10 minggu
  • Setiap markah yang diperolehi dicatat dan meminta pelajar membuat target markah yang akan mereka perolehi minggu hadapan
  • Pengkaji meminta pelajar membuat refleksi pada kad refleksi yang mengandugi “GPAR” (goal,plan,action,reflection)

JURNAL 4

Tajuk: The effects of early intervention on the defiant behavior of students, using a social skills curriculum.

Jurnal kajian ini mengkaji cara mengurangkan tingkah laku buruk pelajar dengan kemahiran sosial yg lebih fokus kpd aktiviti di luar bilik darjah.Pelajar yang mempunyai tingkah laku buruk seperti melawan arahan guru, membuli , mencuri dan sebagainya akan diberikan intervensi yang dipanggil sebagai second step perogram.Intervensi ini akan diberikan 2 kali seminggu bagi melihat perubahan yang berlaku terhadap tingkah laku pelajar berkenaan.Kajian ini dijalankan terhadap pelajar kelas gred 1 di sekolah Fishweir Elementary dan dilakukan di dalam bilik darjah.Diakhir kajian ini,pengkaji mendapati,kajian yang dibuat ini berjaya mengurangkan tingkah laku buruk pelajar dalam tempoh kajian dialakukan.

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 1: Aktiviti 1 Maksud Kajian Tindakan

Apa maksud Kajian Tindakan (perbincangan kumpulan)

Kajian tindakan merupakan satu penyelidikan sistematik yang dijalankan oleh pelbagai pihak seperti guru, kaunselor, pihak pentadbiran dan lain-lain untuk mendapatkan maklumat mengenai amalan sesuatu organisasi, serta proses meningkatkan dan membaikpulih amalan yang sedia ada.

Apa maksud Kajian Tindakan (Individu)

Tajuk buku: All You Need To Know About Action Research (1st Ed)
Penulis: Jean McNiff and Jack Whitehead
Tempat terbitan: London
Tahun terbitan: 2006Publisher: Sage Publications1.

Kajian tindakan merupakan suatu bentuk kajian dimana pengamal menghasilkan idea baru tentang bagaimana menambahbaik amalannya, dan menggunakan idea-idea ini sebagai teori yang diamalkannya. Dalam erti kata lain, ia merupakan satu bentuk kajian yang membolehkan pengamal mengkaji untuk meningkatkan amalannya,samada secara individu atau secara kolektif. Kajian tindakan juga merupakan satu persoalan atau pertanyaan yang boleh dilakukan di mana-mana untuk membuat penyelidikan dan penaksiran ke atas kerja mereka.

Antara persoalan yang ditanya pada diri sendiri sebelum membuat KT:

  • Apa saya buat?
  • Apa yang perlu ditingkatkan?
  • Bagaimana meningkatkan?

Tajuk buku : A Teacher's Guide to Classroom Research

Penulis : David Hopkins

Kajian tindakan merupakan kajian yang dilakukan berdasarkan kehendak dan keperluan serta satu percubaan kajian yang dilakukan oleh pengkaji untuk memahami sesuatu proses amalanserta membuat peningkatan dan pemulihan terhadap amalan tersebut.

Tajuk buku : Teachers as Researcher in the Classroom

Author : Craig A. Mertler

Inkuiri yang sistematik yang dilakukan oleh guru, pihak pentadbir, kaunselor dan lain-lain pihak di dalam proses pengajaran dan pembelajaran atau bertujuan untuk menggabungkan maklumat tentang bagaimana sekolah tertentu beroperasi, bagaimana pengajaran mereka, dan bagaimana pembelajaran pelajar-pelajar.