Friday, December 4, 2009

Aktiviti 10:Ulasan Buku

Tajuk buku: All You Need To Know About Action Research (1st Ed)
Penulis: Jean McNiff and Jack Whitehead Tempat terbitan: London
Tahun terbitan: 2006Publisher: Sage Publications1.

Konsep Kajian Tindakan
Kajian tindakan merupakan suatu bentuk kajian dimana pengamal menghasilkan idea baru tentang bagaimana menambahbaik amalannya, dan menggunakan idea-idea ini sebagai teori yang diamalkannya. Dalam erti kata lain, ia merupakan satu bentuk kajian yang membolehkan pengamal mengkaji untuk meningkatkan amalannya,samada secara individu atau secara kolektif. Kajian tindakan juga merupakan satu persoalan atau pertanyaan yang boleh dilakukan di mana-mana untuk membuat penyelidikan dan penaksiran ke atas kerja mereka. Antara persoalan yang ditanya pada diri sendiri sebelum membuat KT:

  • Apa saya buat?
  • Apa yang perlu ditingkatkan?
  • Bagaimana meningkatkan?

Mengapa guru perlu buat kajian tindakan ·

Untuk meningkatkan proses pembelajaran, dalam usaha penambahbaikan amalan pengajaran.Dapat menambahkan pengetahuan dan teori pengamal tentang bagaimana sesuatu perkara dapat dilakukan dengan lebih baik dan kenapa. Semua kajian bermatlamat untuk menjana pengetahuan dan membina teori baru.

Rekabentuk kajian tindakan ·

Model : An Action-Reflection Cycle Model yang dapat dilihat dalam buku ini ialah action-reflection cycle.

Kitaran ini akan berterusan sehinggalah pengamal berpuas hati dengan apa yang dikajinya itu. Sampel Sampel merujuk kepada individu (participants) yang terlibat.

Setting Kajian
Merujuk kepada tempat dan sekeliling dimana kajian dijalankan. Contohnya bilik darjah, sekolah, pejabat dan sebagainya.

Prosedur Kajian Tindakan

Kajian Tindakan merupakan satu proses yang sistematik dan berterusan. Langkah-langkah yang terlibat adalah:

  • membuat penilaian tentang apa yang berlaku.
  • mengenalpasti apa yang ingin dikaji.
  • merancang langkah yang perlu diambil.
  • melaksanakan apa yang dirancang.
  • memantau tindakan dengan menggabungkan data untuk melihat apa yang berlaku.
  • menilai perkembangan dan lakukan penilaian tentang apa yang berlaku.
  • menguji kesahan data yang diperolehi.
  • melakukan penambahbaikan sekiranya perlu.
  • mengulangi langkah-langkah di atas sehingga keadaan yang dikehendaki diperolehi.

Pengumpulan dan penganalisaan data
Pastikan samada data yang dikumpul adalah berbentuk kualitatif atau kuantitatif. Seterusnya, tentukan teknik pengumpulan data yang ingin digunakan. Dalam mengumpul data, terdapat 3 perkara yang akan timbul iaitu data apakah yang dicari, dimana dan bagaimana mendapatkan data diperolehi. Untuk menjawab persoalan-persoalan ini, kembalilah kepada matlamat asal kajian yang dibuat.· Antara teknik yang disyorkan didalam buku ini untuk merekod dan mengumpul data adalah menggunakan nota lapangan, rekod lampiran dan jadual pemantauan, rekod bertulis, diari dan rekod peribadi, soal jawab, tinjauan dan temubual, video dan lain-lain.· Setelah semua data dikumpulkan, ia perlulah dianalisa bagi menghasilkan bukti hasil kajian.

Kebolehpercayaan dan kesahan kajian tindakan (reliability & validity) ·
Selepas bukti diperolehi, kesahan perlu dilakukan. Kesahan (validity) merujuk kepada membuktikan kebenaran nilai yang diberitahu, ketulenan atau kebolehpercayaan kajian. Ini melibatkan ketelitian dan berhati-hati dalam prosedur methodologi. Untuk menjalankan kesahan, cara kritik (critique)digunakan. Pertama, pilih beberapa pengkritik samada rakan kritik atau kumpulan validasi. Setelah dikenalpasti, jemput mereka sebagai pengkritik. Terangkan dengan jelas apa yang sedang dilakukan. Mereka perlulah sentiasa terlibat dalam kajian tersebut, tahu kajian apa yang sedang dibuat, melihat data-data yang dikumpul, dan membuat pertimbang dalam aspek kontekstual dan koheren dalaman. Kesemua ini merupakan perkara yang perlu mereka tahu dalam langkah memberikan maklumbalas kritik.· Melalui kritik yang diberikan, pengamal boleh mengenalpasti perkara atau apa-apa yang mungkin telah terlepas pandang olehnya, dan dapat membantunya mencari petunjuk baru. Mereka juga membantu pengamal mengenalpasti samada telah berlaku peluasan pemikirannya dan pembinaan wawasan baru, atau adakah kajian hanya dilakukan untuk menilai dan meneruskan andaian sedia ada.

Etika Kajian Tindakan

  1. Rundingan dan akses keselamatan (Negotiable and Security Access)Sebelum memulakan sesuatu kajian, perbincangan dan meminta kebenaran untuk melaksanakan kajian perlu dilakukan. Ini melibatkan memohon kebenaran secara bersurat (formal). Ia merupakan perkara yang amat penting kerana bukan sahaja melibatkan isu budi bahasa dan sopan, tetapi untuk mengelakkan perkara melibatkan litigasi (tindakan mahkamah)di masa hadapan.
  2. Melindungi pihak yang terlibat (Protecting your participants)Pastikan nama atau sebarang identiti peserta kajian tidak didedahkan, melainkan mereka membenarkannya. Begitu juga tentang lokasi kajian. Lakukan perjanjian bahawa pengamal tidak akan membocorkan sebarang maklumat melainkan dibenarkan oleh peserta dan pengamal mestilah mengotakan janji itu.
  3. Memberikan keyakinan dan kepercayaan (Assuring good faith)Kotakan apa yang dijanji. Ini bermaksud pengamal hendaklah sentiasa berlaku jujur setiap masa. Matlamatnya untuk membentuk reputasi bagi integriti, dan perlindungan. Seseorang itu akan lebih bersedia untuk bekerjasama dengan orang yang mereka percayai.

Penilaian Keseluruhan terhadap buku ini

Secara keseluruhannya, buku ini dapat membantu saya lebih memahami apakah Kajian Tindakan (Action Research). Buku ini telah mengulas tentang bagaimana mengenalpasti soalan-soalan kajian, membuat rancang tindakan, menggunakan methodologi yang sesuai, dan sebagainya. Terdapat banyak contoh-contoh kajian tindakan yang diselitkan dalam buku ini. Buku ini patut dijadikan rujukan kerana banyak penerangan dan maklumat yang dapat membantu terutamanya golongan yang baru berkecimpung dalam dunia perguruan untuk memahami konsep dan apakah itu Kajian Tindakan.

0 comments: